Over veranderen en tagliatelle

Wat heeft een pastamachine met veranderen te maken?

Op de foto hierboven zie je een pastamachine. Zoals je ziet komt er tagliatelle uit. Zolang het tagliatelle-opzetstuk op de pastamachine zit, staat het ding in de ‘tagliatelle-stand’ en zal het altijd tagliatelle produceren. Geen spaghetti, geen lasagne, geen linguine, geen pappardelle….. Alleen tagliatelle. Wat heeft dit alles met veranderen te maken?

Graag willen we een analogie maken tussen deze pastamachine en een afdeling, team of business unit in iedere willekeurige organisatie. We zien vaak dat een afdeling, team of business unit ook (onbedoeld en onbewust) in een bepaalde stand staat. Ongeacht van wat je er ‘doorheen draait’, er zal altijd hetzelfde uit komen.

Veranderen: Wat denk je van de volgende voorbeelden?

  • In dat ene team is de teamleider altijd degene die de lead heeft, graag van alles regelt en voor zijn of haar rekening neemt. Hoe handig is dat als ‘eigen verantwoordelijkheid in het team’ een belangrijke speerpunt is in de o zo nodige cultuurverandering? Op deze manier blijft het bij ‘praten over eigen verantwoordelijkheid’. Het interactie patroon waar de teamleider en medewerkers in ‘zitten’ is hier de ‘tagliatelle-stand’.
  • Uit de resultaten van het medewerkersonderzoek blijkt dat binnen een business unit medewerkers elkaar niet aanspreken en afspraken niet goed worden nagekomen. Wat maakt dat zij samen de afspraken over de opvolging van het onderzoek wel na gaan komen en elkaar hier op aan gaan spreken? Het niet nakomen van afspraken is hier de ‘tagliatelle-stand’.
  • Of het team dat (zonder dat zij dat werkelijk door hebben) zelden besluiten neemt en altijd direct na de meeting of een werkoverleg ‘wegholt’. Het weghollen zonder afspraken is hier de ‘tagliatelle-stand’. Welke verandering er ook beoogd wordt, welke verandering er ook nodig is: de ‘tagliatelle-stand’ produceert onbewust en onbedoeld dezelfde tagliatelle tenzij de teamleden zich bewust worden van de ‘stand waarin het team staat’. Veranderen lukt pas als duidelijk wordt in welke stand de pasta machine staat.
  • En wat dacht je van de directeur die altijd aan het woord is en zijn MT leden voortdurend overstemt en in de rede valt (…. nou ja jullie snappen hem nu wel).

Teamgesprekken, gesprekken met collega’s, resultaten van een klantenonderzoek of medewerkersonderzoek kunnen ontzettend krachtig en inzichtgevend zijn. Een pastamachine met een tagliatelle opzetstuk heeft echter als eigenschap dat er alleen maar tagliatelle uitkomt. Dus welke prachtige inzichten en feedback er ook is opgedaan vanuit het onderzoek ….. Als je die informatie onbewust en onbedoeld op dezelfde manier door die pasta machine heen draait, komt er telkens precies hetzelfde uit als daarvoor en zal er niets wezenlijks veranderen.

Om te kunnen verbeteren, vernieuwen of veranderen is het nodig om te ontdekken ‘in welke stand de pastamachine staat’. Om dat te ontdekken is het noodzakelijk om te kijken naar ‘wat er is’ in teams, in bijeenkomsten, in vergaderingen, in het MT. Het is nodig om ‘in het hier en nu’ te kijken, om gezamenlijk daadwerkelijk gedrag te observeren, te bespreken en te doorgronden op het moment dat het zich afspeelt. In verander-termen: de verandering daar en dan begint met te zien ‘wat er is’ in het hier en nu

In de blog ‘Hier en nu is daar en dan’ lees je meer over veranderen vanuit het hier en nu.

Ina G.
Ina G.
1700654781
Ik heb BusinessWise en mijn cp ervaren als professioneel, vakkundig en vooral niet oordelend. Mijn cp heeft ons meegenomen in hoe je oordeelsvrij verdiepende vragen kunt stellen. De technische kant is goed verlopen en de varianten hoe je de rapportages wilt hebben, zijn uitgebreid en op maat. Kortom een prima organisatie om mee samen te werken wanneer je een mederwerkersonderzoek wilt laten plaatsvinden in je organisatie
Helma W.
Helma W.
1684762868
Het medewerkersonderzoek door BusinessWise kenmerkte zich door een duidelijke planning die ook goed nageleefd werd.Daarnaast was de begeleiding door de consultant Eric Fleurbaay, erg prettig. Hij heeft veel tijd en aandacht gestoken in de voorbereiding door met betrokkenen te praten over de organisatie om zo te achterhalen welke vragen er gesteld moesten worden in het onderzoek. Tijdens het gehele proces word je verder ondersteund met voorbeelden etc. voor de communicatie naar de medewerkers. De opgeleverde rapportages waren helder en de terugkomsessie met de medewerkers om de resultaten te bespreken en nader te duiden was erg waardevol. Ik heb veel van de manier van het communiceren op een positieve manier van Eric geleerd en met mij hopelijk de gehele organisatie. Ik kan BusinessWise dan ook zeker aanraden.
Barbara De B.
Barbara De B.
1673875003
Business Wise is een betrouwbare en flexibele partner om mee samen te werken. Eric geeft goede adviezen en reflecteert op de situaties die spelen in het hier en nu. De methodiek om zelf actief aan de slag te gaan met "onderzoeken" spreekt ons erg aan. De back-office oftewel Menno schakelt snel en rapportages zijn duidelijk.
Bram B.
Bram B.
1662100957
Met hulp van BusinessWise heeft Intrakoop een mooie stap voorwaarts kunnen maken in het ontwikkelen van haar organisatiecultuur. Zaken als 'elkaar (durven) aanspreken', 'gedegen afspraken maken met elkaar én opvolgen', etc. stonden op de agenda en daar plukken we tot op de dag van vandaag met elkaar de vruchten van. Uitermate professioneel, maar tevens met veel humor. Eric Fleurbaaij heeft laten zien dat hij óók in online (groep)sessies zijn mannetje staat. Als management team laten wij ons ook graag begeleiden door BusinessWise. Keep up the good work!
Ismail K.
Ismail K.
1662016085
Klantvriendelijke en professionele ondersteuning gekregen bij ons onderzoek. Eric en Menno waren altijd bereikbaar en hebben ons enorm geholpen met hun ondersteuning. Ik kan ze zeker aanbevelen!
Agnes K.
Agnes K.
1661889167
In een groot medewerkersonderzoek op een hele fijne manier samengewerkt, meedenkend en aansluitend bij de cultuur.
Albert V.
Albert V.
1660906174
BusinessWise heeft ons als bedrijf Twence 4 x uitstekend geholpen met het uitvoeren van een medewerkersonderzoek. Juist het maatwerk, creativiteit en rapportages springen er kwalitatief uit.
Sandra J.
Sandra J.
1660905525
Wij hebben Business Wise ingezet voor een Medewerkersonderzoek voor onze organisaties. De consultant welke onze contactpersoon was is zeer deskundig. In de opvolging van het onderzoek kwam dit tot uiting in een maatwerk aanpak voor de organisatie en professionele begeleiding in het vervolg en gedegen advies. De werkwijze van Business Wise is professioneel, persoonlijk, de planningen werden gehaald en de uitvoering is goed. Deze partij is zeker aan te bevelen om in te zetten voor de organisatie.
Foeke E.
Foeke E.
1652878930
Als bedrijf hebben nu ruim anderhalf jaar ervaring met BusinessWise en ik ben uitermate tevreden over de manier waarop "zij" in alle veiligheid en op een professionele wijze ons de spiegel hebben voorgehouden.
Bahram M.
Bahram M.
1652866772
Eric delivers a custom made approach. What I mostly appreciate is that Eric's approach is based on objectiveness, the individual's/team's wish(es) and is not coloured by anyone's wish in particular a/o the contractor (opdrachtgever).
eric W.
eric W.
1505715046
Geweldig gemotiveerde proffesionals die de hiërarchie van een bedrijf door observatie kan veranderen.
Geert en Ronkje D.
Geert en Ronkje D.
1505647581
Geweldig bedrijf met gepassioneerde professionals, die grote vakkennis koppelen aan een grote drang naar constant innoveren.
Eric S.
Eric S.
1505641757
Een verrassende aanpak van het oude onderzoek naar medewerkerstevredenheid, maar dan echt anders. De medewerkers spelen een belangrijke rol binnen deze methode.Wij van de Werkvloer merken dus dat er nu echt wat gebeurt.
Petrice B.
Petrice B.
1504981443
×
js_loader
Scroll naar boven