Vooroordelen en biases

Gratis whitepaper

Tel. 030 69 13 321

Een betere organisatie door te luisteren naar je medewerkers

WE ZIJN ERVAREN VRAGENSTELLERS, DIALOOGMAKERS, VERBINDERS EN IN-GANG-ZETTERS

In de rapportage van jouw medewerkersonderzoek staan maar twee feiten!

Ja je leest het goed! Slechts twee feiten. En die feiten zijn:

  • Wanneer vond het onderzoek plaats, en
  • Hoeveel medewerkers er hebben meegedaan aan het onderzoek.

Ja maar … in het rapport staan toch … resultaten?

Ja, dat klopt. De rapportage van jouw medewerkersonderzoek bevat de resultaten en staat boordevol informatie. Alleen … het zijn meningen en geen feiten.

Er staat in hoe tevreden medewerkers zich voelen, hoe betrokken ze zich voelen of hoezeer zij zich thuisvoelen binnen de organisatie. Ook staat er vast iets in over hoe prettig de werksfeer is of hoe hoog de werkdruk wordt ervaren.

En dat zijn allemaal oordelen en meningen. Maar meningen zijn geen feiten.

Als je de rapportage van jouw medewerkersonderzoek bestudeert, ben je waarschijnlijk geneigd om de resultaten als feiten te lezen. Je leest dát wat jij dénkt wat er aan de hand is.

Je geeft onbewust allerlei betekenissen aan dat wat je leest. En als je de rapportage van jouw medewerkersonderzoek met collega’s bespreekt, doen zij waarschijnlijk hetzelfde.

Maar dat wat jullie denken te zien in die resultaten, is niet het complete verhaal achter die resultaten. Er is sprake van één of meer ‘biases’ of vooroordelen. Je hebt aannames over medewerkers, over bepaalde teams of over bepaalde leidinggevenden.

Dergelijke aannames en vooroordelen hebben we natuurlijk allemaal! We hebben allemaal onze eigen kijk op de wereld om ons heen. En dus ook bij het lezen van de rapportage van jouw medewerkersonderzoek. We geven allemaal onze eigen betekenis aan die resultaten zonder dat we daar erg in hebben.

Gratis whitepaper: Zeven vooroordelen bij het lezen van de rapportage van jouw medewerkersonderzoek

In ons whitepaper staan zeven zogeheten biases: vooroordelen die stuk voor stuk de kop op kunnen steken als je met je collega’s de rapportage van jouw medewerkersonderzoek leest of analyseert.

Wat staat er in?

Ontdek met welke vooroordelen je maken hebt. Je kan ze vast niet helemaal uitschakelen maar het helpt enorm als je je bewust bent van jouw ‘waarheden’ en aannames bij het lezen van de rapportage van jouw medewerkersonderzoek.

Sparren?

Denk je na het lezen van deze pagina of van het whitepaper … ‘Ja maar wat betekent dat voor de manier waarop wij dan met de analyse of opvolging van ons medewerkersonderzoek om moeten gaan? Hoe kunnen we ons onderzoek het beste opvolgen? We vertellen graag meer hoe je dat kan doen. Contact met ons is snel gelegd!

Download het whitepaper hier

Scroll naar boven