Wat maakt dat medewerkers iets als een fijne of goede werkdag beschouwen. Wat gebeurt er op zo’n dag? De resultaten van een grootschalig onderzoek van de Harvard Business University geven hier antwoord op.
Allereerst is aan 600 managers gevraagd om de invloed van vijf factoren op de motivatie van medewerkers te rangschikken van groot naar klein. Deze factoren waren erkenning voor goed werk, incentives, interpersoonlijke ondersteuning, ondersteuning in het maken van voortgang (‘progress’) en duidelijke doelstellingen. De managers zetten ‘erkenning voor goed werk’ op nummer 1 en ‘ondersteuning in het maken van voortgang’ als gedoodverfde laatste.
Voortgang is belangrijkste motivator
Vervolgens zijn deze aannames getoetst onder medewerkers. Een meerjarig onderzoek laat zien dat deze managers het mis hebben. Aan honderden kenniswerkers is gevraagd om een dagboek bij te houden van alle activiteiten op het werk, het motivatieniveau en de emoties op de werkvloer. Wat zorgt er voor die ‘lekkere werkdag’? Met stip op één staat het boeken van voortgang. Op de dagen dat werknemers het gevoel hebben dat ze voortgang maken in hun werk, of wanneer zij steun krijgen die hen helpt verder te komen, is hun motivatie het hoogst. Op dagen dat ze voelen dat er geen schot in de zaak zit en ze gehinderd worden in het leveren van prestaties, dan is hun stemming en motivatie het laagst.
MTO en het boeken van voortgang
Uit onze medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO) komt dit zelfde beeld naar voren. In interviews die we voeren ter voorbereiding op een MTO blijkt vaak al snel wat motiveert. Een operatiekamerassistente die vertelt over een bepaalde handeling die ze voor het eerst uit mocht voeren, een klantenservicemedewerker die een klant goed heeft kunnen helpen, een ict-er die een oplossing heeft bedacht voor een hardnekkig probleem, etc.
MTO en het belemmeren van voortgang
Het demotiverende effect van belemmerd worden in het maken van voortgang horen we helaas ook regelmatig. Een medewerker die vertelt: “Als ik ideeën heb voor verbetering, dan wordt er niet naar mij geluisterd.” Of een teamleider die vertelt: “Ik heb niet de vrijheid en bevoegdheden om te doen waarvoor ik verantwoordelijk ben”. Motivatie leidt tot een hogere productiviteit, betere samenwerking, meer innovaties, minder ziekteverzuim, etc. Gedemotiveerde medewerkers leiden tot het tegenovergestelde. Kortom: minder goede bedrijfsprestaties.
Faciliteer voortgang
Het belangrijkste advies van de onderzoekers van de Harvard Business University luidt: Ben als manager heel bewust bezig met het faciliteren van voortgang van medewerkers en belemmer deze niet. Medewerkers worden het minst belemmerd en het meest gemotiveerd als doelen niet autocratisch worden gewijzigd, als er geen besluiteloosheid is en als ze toegang hebben tot de middelen om hun werk zo goed mogelijk te doen.