Medewerkers die elkaar niet aanspreken

Als medewerkers elkaar niet (meer) aanspreken. Om gek van te worden!

In veel organisaties, zo merken we, leeft de wens dat medewerkers elkaar aanspreken. Dat collega’s tegen elkaar zeggen dat iets bijvoorbeeld niet conform afspraak verloopt of dat de kwaliteit van het werk onvoldoende is.

Leidinggevenden storen zich aan het feit dat medewerkers te laat in de (MS Teams) afspraak aanschuiven, dat zij zich niet hebben voorbereid of dat iemand opeens een vrije dag heeft en geen van de collega’s weet daarvan en neemt de telefoontjes van klanten voor diegene over.

Leidinggevenden mopperen vervolgens dat zij daar telkens iets over moeten zeggen, hun medewerkers moeten aanspreken. Zij balen … verzuchten: “Pfff, medewerkers die elkaar niet aanspreken”.

Waaróm zegt niemand daar iets over!

En de meesten verzuchten op enig moment “waarom spreken zij elkaar daar niet op aan! Dat is toch irritant? Waarom zegt niemand daar iets over!?

In de volgende fase laten deze leidinggevenden zich verleiden om hun medewerkers dat ook te zeggen … “Spreek elkaar aan!”. “Zeg er iets van als je collega zich niet aan een afspraak houdt, te laat op de vergadering verschijnt of gewoon vrij heeft genomen en niemand anders weet daarvan!”

Vaak ook gevolgd door … “Spreken we dat af?” Waarop iedereen knikt …

Je raadt het al, dat helpt allemaal niet. Niet alleen is nu de leidinggevende geïrriteerd, het team heeft net te horen gekregen dat zij iets moeten gaan doen wat zij niet van nature doen en lastig vinden.

Hoe komt het dat medewerkers elkaar niet aanspreken?

De vraag hier is niet: waarom spreken medewerkers elkaar niet aan … De vraag is meer: wat is er nodig om elkaar aan te spreken? Wat moet er zijn om dat samen op een veilige en gelegitimeerde manier te doen?

Medewerkers zullen elkaar niet gaan aanspreken als er geen duidelijke en concrete afspraken bestaan. Als je met elkaar niet echt hebt afgesproken dat iedereen aanwezig is als de vergadering start om 10 uur … dan …

Ja maar …” – hoor ik je nu zeggen!

Dat hébben we afgesproken! We hebben heel duidelijk met elkaar afgesproken dat we om 10 uur starten, iedereen heeft de vergadering op dat tijdstip in de agenda geaccepteerd en nóg is niet iedereen op tijd! En niet één keer …. het gebeurt telkens weer opnieuw!

Ok … Maar wat is hier dán aan de orde? Wat maakt het logisch dat dit telkens opnieuw gebeurt? Hoe is dit te verklaren?

Ben je benieuwd naar dé voornaamste oorzaken? Wil je weten waarom medewerkers elkaar niet aanspreken? Neem contact met ons op om te bespreken hoe jij aan de slag kan om iets anders te laten plaatsvinden in jouw team. Lees ook dit blogartikel over disfunctionele patronen.

Ina G.
Ina G.
1700654781
Ik heb BusinessWise en mijn cp ervaren als professioneel, vakkundig en vooral niet oordelend. Mijn cp heeft ons meegenomen in hoe je oordeelsvrij verdiepende vragen kunt stellen. De technische kant is goed verlopen en de varianten hoe je de rapportages wilt hebben, zijn uitgebreid en op maat. Kortom een prima organisatie om mee samen te werken wanneer je een mederwerkersonderzoek wilt laten plaatsvinden in je organisatie
Helma W.
Helma W.
1684762868
Het medewerkersonderzoek door BusinessWise kenmerkte zich door een duidelijke planning die ook goed nageleefd werd.Daarnaast was de begeleiding door de consultant Eric Fleurbaay, erg prettig. Hij heeft veel tijd en aandacht gestoken in de voorbereiding door met betrokkenen te praten over de organisatie om zo te achterhalen welke vragen er gesteld moesten worden in het onderzoek. Tijdens het gehele proces word je verder ondersteund met voorbeelden etc. voor de communicatie naar de medewerkers. De opgeleverde rapportages waren helder en de terugkomsessie met de medewerkers om de resultaten te bespreken en nader te duiden was erg waardevol. Ik heb veel van de manier van het communiceren op een positieve manier van Eric geleerd en met mij hopelijk de gehele organisatie. Ik kan BusinessWise dan ook zeker aanraden.
Barbara De B.
Barbara De B.
1673875003
Business Wise is een betrouwbare en flexibele partner om mee samen te werken. Eric geeft goede adviezen en reflecteert op de situaties die spelen in het hier en nu. De methodiek om zelf actief aan de slag te gaan met "onderzoeken" spreekt ons erg aan. De back-office oftewel Menno schakelt snel en rapportages zijn duidelijk.
Bram B.
Bram B.
1662100957
Met hulp van BusinessWise heeft Intrakoop een mooie stap voorwaarts kunnen maken in het ontwikkelen van haar organisatiecultuur. Zaken als 'elkaar (durven) aanspreken', 'gedegen afspraken maken met elkaar én opvolgen', etc. stonden op de agenda en daar plukken we tot op de dag van vandaag met elkaar de vruchten van. Uitermate professioneel, maar tevens met veel humor. Eric Fleurbaaij heeft laten zien dat hij óók in online (groep)sessies zijn mannetje staat. Als management team laten wij ons ook graag begeleiden door BusinessWise. Keep up the good work!
Ismail K.
Ismail K.
1662016085
Klantvriendelijke en professionele ondersteuning gekregen bij ons onderzoek. Eric en Menno waren altijd bereikbaar en hebben ons enorm geholpen met hun ondersteuning. Ik kan ze zeker aanbevelen!
Agnes K.
Agnes K.
1661889167
In een groot medewerkersonderzoek op een hele fijne manier samengewerkt, meedenkend en aansluitend bij de cultuur.
Albert V.
Albert V.
1660906174
BusinessWise heeft ons als bedrijf Twence 4 x uitstekend geholpen met het uitvoeren van een medewerkersonderzoek. Juist het maatwerk, creativiteit en rapportages springen er kwalitatief uit.
Sandra J.
Sandra J.
1660905525
Wij hebben Business Wise ingezet voor een Medewerkersonderzoek voor onze organisaties. De consultant welke onze contactpersoon was is zeer deskundig. In de opvolging van het onderzoek kwam dit tot uiting in een maatwerk aanpak voor de organisatie en professionele begeleiding in het vervolg en gedegen advies. De werkwijze van Business Wise is professioneel, persoonlijk, de planningen werden gehaald en de uitvoering is goed. Deze partij is zeker aan te bevelen om in te zetten voor de organisatie.
Foeke E.
Foeke E.
1652878930
Als bedrijf hebben nu ruim anderhalf jaar ervaring met BusinessWise en ik ben uitermate tevreden over de manier waarop "zij" in alle veiligheid en op een professionele wijze ons de spiegel hebben voorgehouden.
Bahram M.
Bahram M.
1652866772
Eric delivers a custom made approach. What I mostly appreciate is that Eric's approach is based on objectiveness, the individual's/team's wish(es) and is not coloured by anyone's wish in particular a/o the contractor (opdrachtgever).
eric W.
eric W.
1505715046
Geweldig gemotiveerde proffesionals die de hiërarchie van een bedrijf door observatie kan veranderen.
Geert en Ronkje D.
Geert en Ronkje D.
1505647581
Geweldig bedrijf met gepassioneerde professionals, die grote vakkennis koppelen aan een grote drang naar constant innoveren.
Eric S.
Eric S.
1505641757
Een verrassende aanpak van het oude onderzoek naar medewerkerstevredenheid, maar dan echt anders. De medewerkers spelen een belangrijke rol binnen deze methode.Wij van de Werkvloer merken dus dat er nu echt wat gebeurt.
Petrice B.
Petrice B.
1504981443
×
js_loader
Scroll naar boven