‘’The uncreative mind can spot wrong answers, but it takes a very creative mind to spot wrong questions.” (Sir Antony Rupert Jay, Engels schrijver)
De onderzoeksrapportage is klaar. De bespreking van de resultaten met de afdeling staat gepland. Het doel van deze bespreking is om tot inzichten te komen die de basis gaan vormen voor een verbeterplan. De leidinggevende speelt een cruciale rol in het verwerven van die inzichten. Door de juiste vragen te stellen komt er waardevolle informatie op tafel.
De thema’s die het laagst scoren in het onderzoek staan vaak centraal in de besprekingen. Leidinggevenden zijn, bewust of onbewust, snel geneigd om de ‘waarom’-vraag te stellen.
Voorbeeld: Waarom scoort onze afdeling slecht op het thema samenwerking?
De ‘waarom’-vraag leidt in de praktijk vaker tot excuses dan tot verklaringen. ‘Waarom’ klinkt verwijtend, ook als het niet zo bedoeld is. Medewerkers kunnen het idee krijgen dat ze zich moeten verdedigen. Hierdoor laten ze niet meer het achterste van hun tong zien. Een gemiste kans! Het doel van de bijeenkomst is het ophalen van informatie, niet het ophalen van excuses.
Kortom: Vermijd de ‘waarom’-vraag!