Medewerkersonderzoek
4.5/5 Google reviews
Verhoog medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid met onze 100% maatwerk-aanpak.
- Meer dan 25 jaar onderzoeks- en advieservaring
- 100% maatwerk en een vlotte aanpak
- Toegankelijke online rapportages
- Ontdek oorzaken i.p.v. symptomen
Hoe werkt het?
Medewerkerstevredenheidsonderzoek: altijd passend
We starten met een goed gesprek over wat je precies wilt bereiken met het medewerkersonderzoek. Wat zijn de belangrijkste vraagstukken? Welke informatie helpt jullie vooruit? Samen kijken we naar de beste aanpak en zorgen we ervoor dat alles op elkaar is afgestemd. We maken ook de planning en bespreken hoe je het onderzoek intern het beste kunt communiceren.
We helpen je bij het bepalen van de juiste vragen voor de lijst. Dit doen we op verschillende manieren, zodat het perfect past bij jullie situatie. Jij wilt een goed resultaat. Wij brengen meer dan 25 jaar ervaring mee om daar maximaal aan bij te dragen.
Alle medewerkers krijgen een uitnodiging om de vragenlijst in te vullen. Na een week sturen we een herinnering. Als het nodig is, verlengen we de live periode. Je kunt de respons dagelijks volgen, tot op teamniveau.
De resultaten bespreken we persoonlijk met jou, het MT of welk andere groep dan ook, zodat iedereen hetzelfde beeld krijgt van de uitkomsten. Geen misverstanden, geen ruis. Wezenlijke inzichten om mee verder te gaan!
Waarom kiezen klanten voor onze aanpak?
Waar we echt in uitblinken.
Maatwerk dat optimaal past bij jouw organisatie
Onze aanpak is superflexibel en 100% afgestemd op de unieke vraagstukken en behoeften van jouw organisatie.
Focus op wat er goed gaat en waar het beter kan
We belichten zowel successen als verbeterpunten, zodat iedereen zich gehoord voelt.
Praktische inzichten die echt iets veranderen
Ons medewerkerstevredenheidsonderzoek levert wezenlijke inzichten op die je direct kunt gebruiken om je organisatie te versterken.
Duidelijke en concrete handvatten
Onze aanpak en advisering maakt het eenvoudig om de resultaten te begrijpen en ermee aan de slag te gaan.
Onze drive
We doen er alles aan om niet alleen goed onderzoek uit te voeren, maar ook iets neer te zetten waar jij mee verder kunt. Onze inzichten helpen je vooruit. Alles is maximaal afgestemd op jouw vraagstukken en organisatie.
Wat klanten over ons zeggen
Als je wilt, brengen we je in contact met klanten zodat je uit eerste hand kunt horen hoe we hen hebben geholpen en wat de opbrengsten waren van hun medewerkersonderzoek.
Uitstekend
De methodiek om zelf actief aan de slag te gaan met “onderzoeken” spreekt ons erg aan. De back-office schakelt snel en rapportages zijn duidelijk.

Uitstekend

Uitstekend

Ben je klaar om aan de slag te gaan?
Ontvang een voorstel dat helemaal past bij jouw wensen en vraagstukken. Het voorstel bevat onder andere een beschrijving van de projectstappen, alle zekerheden die we bieden, een conceptplanning, voorbeelden van onze rapportages en natuurlijk alle prijzen.

We schrijven graag over ons vak!
We zijn mega enthousiast over ons vak! Daarom delen we regelmatig artikelen en berichten over onze inzichten en ervaringen.
- 7 cruciale vragen die je jezelf moet stellen vóór je een medewerkersonderzoek uitzet
- Wat is emergentie in organisaties? Hoe patronen ontstaan zonder dat iemand dat wil.
- Een systemisch perspectief op medewerkersonderzoek: meer dan cijfers en meningen
- Patronen in organisaties: hoe ze ontstaan, blijven bestaan en kunnen veranderen
- Waarom medewerkersbetrokkenheid niet te veranderen is met een app of tool
- Hoe vooroordelen de resultaten van jouw medewerkersonderzoeken kunnen beïnvloeden
Veelgestelde vragen
Zoek je antwoorden op specifieke vragen? Hieronder staan er al heel veel.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op.
In het kort: medewerkerstevredenheidsonderzoek, medewerkersbetrokkenheidsonderzoek, medewerkersbelevingsonderzoek, medewerker enquêtes, pulse onderzoek of ook wel pulse surveys, doorlopend onderzoek, teamonderzoek, gedeeltelijk niet-anoniem onderzoek. Neem anders ook hier even een kijkje.
De doorlooptijd is deels natuurlijk afhankelijk van jullie én onze agenda. De voorbereidingen vragen zo’n twee tot vier weken, afhankelijk van de gekozen onderzoeksvariant. Meestal krijgen respondenten twee weken de tijd om te responderen. Daarna hebben we binnen een week de resultaten voor je. We plannen al aan het begin van het project de bespreking(en) in. Dus reken op 7 tot 9 weken vanaf het allereerste gesprek tot en met de bespreking van de resultaten. We hebben ook onderzoeksvarianten met een doorlooptijd van vier weken.
We spreken vooraf met HR, Directie/het MT. Afhankelijk van de gekozen variant spreken we meestal ook met enkele (groepen) medewerkers en leidinggevenden. Vaak ook met de OR). We zoomen in op vragen als: Wat gaat er goed, waar zijn mensen trots op, wat is typerend voor de organisatie en wat is soms lastig in het werk of in de samenwerking? Dit zijn altijd geëngageerde gesprekken die we voeren ter voorbereiding op het bepalen van de inhoud van de vragenlijst. Op deze manier voorkomen we blinde vlekken in het onderzoek!
Ook dat is geen probleem. We geven je een document met veelgestelde vragen die je vooraf al kan doorlezen om je alvast te oriënteren op mogelijke thema’s en vragen. Dat vinden klanten prettig want het is toch wat anders als je thema’s en vragen zelf spontaan bedenkt of een reeks met vragen voor je ziet waar je nog niet aan gedacht hebt. Laat het jouw adviseur weten (als die het al nog niet heeft aangeboden aan je).
Ja hoor, geen probleem. We luisteren goed naar je wensen en ideeën. Jouw adviseur zal wel altijd checken wat je met de vragen wilt bereiken én zal kijken of de vragen eventueel aangescherpt kunnen worden.
Ja, heel vaak gebeurt dat. Dan houden we één of meer groepsinterviews met medewerkers. Vaak interviewen we ook een groep leidinggevenden. Dat gebeurt allemaal vertrouwelijk. De interviews helpen mee om vanuit het perspectief van medewerkers te ontdekken wat voor hen belangrijk is, wat hen allemaal lukt of wat ingewikkeld is.
Jazeker. Enquêtes (telefonisch, schriftelijk, elektronisch, face–to–face) worden nooit als individuele en afzonderlijk herkenbare exemplaren aan opdrachtgevers ter beschikking gesteld. Er wordt alleen gerapporteerd over groepen respondenten. Lees hierover meer op https://business-wise.nl/privacy.
We rapporteren alleen over de resultaten van afdelingen/teams als minimaal 5 of 7 medewerkers (of meer, afhankelijk van jullie voorkeur) de vragenlijst hebben ingevuld.
Als minder dan 5 of 7 medewerkers (of een hoger aantal, afhankelijk van de voorkeur) van een afdeling/team hebben meegedaan, worden de antwoorden uiteraard meegenomen in de resultaten van het hogere niveau.
Bij minder dan 5 of 7 (of elk hoger aantal waar een voorkeur voor is) respondenten koppelen we de resultaten in principe niet terug op teamniveau, tenzij daarover met de afdeling/het team zelf andere afspraken worden gemaakt.
De antwoorden van medewerkers op open vragen worden letterlijk opgenomen in de rapportage. Daarbij vermelden we uiteraard niet van wie de antwoorden afkomstig zijn.
Traditioneel onderzoek sluit onvoldoende aan bij de vanzelfsprekendheden van organisaties die volgens de principes van zelforganisatie werken. Bij teams in dit type organisaties is onder andere sprake van een grotere mate van autonomie. We hebben veel ervaring met onderzoek dat qua inhoud én vorm congruent is met de principes van zelforganisatie.
Zeker! We hebben veel ervaring met onderzoek dat zo is opgezet dat medewerkers binnen hun eigen team met de resultaten aan de slag kunnen. Teams kunnen zelf kiezen over welk onderwerp of thema zij vragen willen beantwoorden. Aandacht voor: wat gaat er goed, wat kan beter, wat geeft energie en wat kost energie? Waar willen medewerkers zelf graag meer tijd aan besteden om te veranderen of te verbeteren?
Dat kan. Bij een niet-anoniem medewerkerstevredenheidsonderzoek nodigen we respondenten uit om op enkele onderwerpen niet-anoniem (verbeter) input of feedback te leveren. Dat gebeurt mét de toezegging dat het management heel kort na het onderzoek constructief met medewerkers in gesprek gaat om aan de hand van hun niet-anonieme input concrete verbeter-stappen te zetten. Medewerkers zijn niet verplicht om niet-anoniem te reageren, zij kunnen dat uiteraard ook anoniem doen. Kijk ook naar de verschillende varianten van ons medewerkerstevredenheidsonderzoek: https://business-wise.nl/wat-we-doen/medewerkerstevredenheidsonderzoek/varianten/
Ja kan het communicatieplan en de -voorbeelden downloaden om een indruk te krijgen van de fasering en inhoud van berichten die via het intranet of via mail verstuurd kunnen worden. En ja, desgewenst geven we advies, geven we een second opinion op dat wat jullie van plan zijn om intern te communiceren etc. Laat maar weten aan je adviseur. Die helpt graag mee.
We beschikken over benchmarks. Die kúnnen toegevoegde waarde hebben bij de evaluatie van de uitkomsten.
De online vragenlijst kan op een laptop/computer, tablet of smartphone worden ingevuld.
Ja dat kan. Respondenten kunnen de uitnodigingsmail voor het onderzoek naar bijvoorbeeld een privé e-mailadres doorsturen. Dan kunnen zij de vragenlijst thuis invullen.
Geen probleem. Dat is mogelijk. Laten we even overleggen of dat ook de beste optie is. De respons is meestal lager als er privé e-mailadressen gebruikt worden. We kunnen ook nog andere manieren gebruiken om medewerkers uit te nodigen. Neem even contact op met je adviseur om te overleggen wat er allemaal mogelijk is.
Geen enkel probleem. Daar hebben we al heel lang ervaring mee. Ieder onderzoek kan in een andere taal en in andere landen aangeboden worden.
Jazeker, dat is mogelijk. Gedurende de ‘live’ periode houden we samen de respons in de gaten. Als het nodig is om het onderzoek nog even langer open te laten dan doen we dat natuurlijk.
Als het medewerkers zijn die werken in de afdelingen die nu in de vragenlijst zijn opgenomen dan is dat heel eenvoudig. Als je een heel nieuw team wilt toevoegen, kan dat ook. Dat vraagt even meer aandacht maar neem gerust contact op met jullie interne projectleider. Die kan dat vast dezelfde dag nog regelen.
We doen ons best om tenminste 70% van de uitgenodigde medewerkers mee te laten doen aan het onderzoek. Dus een respons van 70% of hoger. Dat is een prima percentage voor een betrouwbaar onderzoek.
Ja, in nagenoeg alle gevallen halen we die 70% en meestal eindigen we zelfs hoger. Dat bereiken we door een goede interne communicatie en het versturen van vriendelijke en gerichte herinneringen. En ook blijkt dat als we tijdens de voorbereidingen groepsinterviews hebben gehouden en ook de ondernemingsraad hebben gesproken …. dat het intern al vroeg ‘rondgaat’ dat het onderzoek wordt voorbereid. En de deelnemers aan de interviews zijn telkens enthousiaste ambassadeurs.
Het is aan te raden om een paar dagen vóór de bespreking de rapportage al te delen met de mensen die tijdens de bespreking aanwezig zijn. Vraag hen om voorafgaand aan de bespreking de resultaten te bekijken. Alle vragen die zij ten aanzien van de rapportage hebben, worden tijdens de bespreking beantwoord.
Ja hoor, meestal lukt dat wel. Laten we even overleggen wat je wensen zijn. Dan maken we daarna precies wat je nodig hebt.
Geen probleem. Als je daar prijs op stelt kunnen we relevante referentiegegevens verstrekken. Houd er wel rekening mee dat we waarschijnlijk ook voor jouw onderzoek enkele maatwerkvragen opstellen. Daar zijn meestal geen benchmarks van aanwezig.
Geen zorgen. Meestal blijft het dashboard een paar maanden online (bereikbaar). En als het daarna offline is en je hebt weer toegang nodig, zorgen wij daar natuurlijk voor.
Het onderzoek (de vragenlijst) en de opvolging horen uiteraard bij elkaar. We zijn gespecialiseerd in het opvolgen van onderzoek waarbij we blijvende verbeteringen / veranderingen helpen veroorzaken. Kijk op business-wise.nl/opvolging-mto voor meer informatie.
Uiteraard kan dat. We bieden allerlei manieren om na een onderzoek de opvolging vorm te geven. Het hangt een beetje af van de resultaten welke vorm het beste past. Maar we lichten vaak de resultaten als onafhankelijke externe partij toe. Ook faciliteren we het gesprek achteraf naar aanleiding van de resultaten. Dat doen we bijvoorbeeld bij teams waar de resultaten ‘tegenvallen’ en waar misschien al een tijdje ‘gedoe’ is. We kunnen het team ook daarna nog begeleiden. Ook organiseren we regelmatig zogeheten OnderzoeksLabs en VeranderLabs. Daarmee achterhalen we oorzaken van hardnekkige en niet-helpende patronen. Waar we zelf heel erg ‘fan’ van zijn is het overdragen van onze methodieken om met teams in gesprek te gaan over de resultaten. Dan kunnen interne facilitators of HR adviseurs zelf verder met de teamgesprekken.
We zijn conform de Verwerkersovereenkomst verplicht om de persoonsgegevens te verwijderen binnen de termijn die we daarvoor zijn overeengekomen.
Het verwijderen van de persoonsgegevens gebeurt binnen de termijn die is overeengekomen én nadat we dat met jou hebben afgestemd. Daar is een reden voor want soms worden er op verzoek van klanten nog speciale rapportages door ons gemaakt waarvoor we de e-mailadressen in de database nog even nodig hebben.
En of! Als je het precies wilt weten dan kan je in de opdrachtbevestiging lezen hoe we de databeveiliging hebben geregeld. Als je dat wilt kunnen we het ISO 27001 certificaat en de resultaten van de zogeheten Pen tests laten zien.