Groepsdruk is van alle tijden want binnen iedere groep is sprake van een zekere druk om je te conformeren, om je een beetje te gedragen zoals de overige groepsleden doen.
En dus is dit ook binnen organisaties aan de orde. Hele evidente voorbeelden zijn: ‘je moet hier wel je verantwoordelijkheid nemen hoor’, ‘we leveren op onze afdeling geen half werk af’ of ‘je moet hier echt zelf initiatieven nemen, anders kom je nergens’.
Heel vaak zijn dat handige opvattingen of ‘gedragsregels’ want ze kunnen in het belang zijn van de afdeling, de organisatie en voor de klant. Groepsdruk levert in dat geval veel op. Maar er kunnen ook opvattingen of ‘gedragingen’ aan de orde zijn die helemaal niet zo’n duidelijk voordeel hebben. Ze kunnen contraproductief werken.
Medewerkerstevredenheidsonderzoek: groepsdruk in beeld
Voor elk medewerkerstevredenheidsonderzoek spreken we medewerkers en leidinggevenden en hier zien we keer op keer dat er binnen organisaties sprake is van verwachtingen in groepen, van patronen, van groepsdruk of bepaalde mores die gelden. En niet zelden dragen die niet (meer) bij aan wat er voor de samenwerking of voor klanten nodig en gewenst is.
Hoe zit het op jouw afdeling?
Misschien denk je nu: ‘Hoe zit het nou qua groepsdruk bij ons?’ Ik ken jouw antwoord op deze vraag natuurlijk niet maar we hebben hieronder een video voor je waarin groepsdruk (of group conformity) in beeld wordt gebracht.
Hieronder een experiment dat door de Belgische televisiezender Canvas is gefilmd. Het experiment laat zien hoe de aanwezigheid en het gedrag van anderen het gedrag van individuen beïnvloedt.