Veel organisaties hebben kernwaarden geformuleerd. Ze komen terug in PowerPoints, staan op posters, op koffiemokken of op een prominente plek op de website. Maar hoe vaak herken je die kernwaarden echt in het gedrag van medewerkers?
Als kernwaarden zichtbaar worden in het dagelijkse gedrag van medewerkers, wordt de cultuur geloofwaardig.
Kernwaarden geven richting maar het gedrag van je medewerkers vormen het bewijs
Kernwaarden gaan over wat de organisatie belangrijk vindt. Ze geven richting en schetsen welk gedrag wenselijk en nodig is. Maar het gedrag van medewerkers vormt het bewijs.
Een organisatie kan zeggen dat ze openheid waardeert, maar als mensen spanningen uit de weg gaan, vertelt dat gedrag een ander verhaal.
De spanning tussen wat we willen en wat we doen
Tussen kernwaarden en gedrag ontstaat vaak spanning. Niet omdat mensen niet oprecht, gemotiveerd of betrokken zijn, maar omdat hun gedrag wordt beïnvloed door de context waarin zij werken.
Tijdgebrek, groepsdruk of hiërarchie kunnen ervoor zorgen dat feitelijk gedrag afwijkt van de geformuleerde kernwaarden. Dan ligt het niet aan de intenties of goede bedoelingen, maar aan de realiteit die dwingender is dan het voornemen.
Van kernwaarden naar gedrag in het dagelijks werk
Cultuur ontstaat in de ruimte tussen wat je belangrijk vindt en wat er in de praktijk gebeurt. Wie de stap van kernwaarden naar gedrag wil maken, moet niet alleen kijken naar de woorden op papier, maar naar wat zichtbaar is in het dagelijkse handelen van medewerkers. Daar wordt duidelijk wat in de cultuur kennelijk echt belangrijk is.
Kernwaarden tot leven brengen
Als je wilt dat kernwaarden ook echt tot uiting komen, is het belangrijk te onderzoeken wat het in het dagelijks werk makkelijker of moeilijker maakt om ernaar te handelen.
Het helpt om samen zicht te krijgen op wat er gebeurt en hoe mensen handelen. Zonder oordeel, maar met nieuwsgierigheid en begrip. Dáár start de verandering. Niet met nieuwe regels of beleid, maar door met een cultuurscan en cultuuronderzoek te ontdekken wat mensen in beweging brengt.
Wil je meer weten of wil je in gesprek over dit onderwerp?
Plan vrijblijvend een gesprek
Een gesprek geeft vaak perspectieven die je vooraf nog niet zag.