Hoe vooroordelen de resultaten van jouw medewerkersonderzoeken kunnen beïnvloeden

Bril met zwart en rood frame voor zakelijke brillen en visuele oplossingen.
Bril met zwart en rood frame voor zakelijke brillen en visuele oplossingen.

Het is erg verleidelijk om, bij het zien van de resultaten van je medewerkersonderzoek, je eigen vooroordelen en aannames te geloven.

Een veelvoorkomende bias is de confirmation bias, waarbij je alleen die informatie ziet die je bestaande overtuigingen bevestigt.

Een andere is het halo-effect, waarbij je de resultaten van een team verklaart op basis van eerdere positieve of negatieve ervaringen en indrukken.

Om dergelijke vooroordelen bij het interpreteren van de resultaten van jouw medewerkersonderzoek te vermijden, is het belangrijk om je bewust te zijn van je eigen biases en ze actief te vermijden bij het interpreteren van resultaten.

Stel jezelf de vraag: kijk ik hier naar de resultaten met een open blik, of ben ik misschien (onbewust) op zoek naar bevestiging van mijn aannames en overtuigingen?”

Deel dit artikel

We reageren snel. Meestal binnen een dag!

Stuur mij een offerte

Laten we kennismaken

We reageren snel! Meestal nog dezelfde dag. 

Plan nu jouw demo

De demo duurt meestal zo’n 45 minuten.