7 tips om een medewerkerstevredenheidsonderzoek goed voor te bereiden
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek voorbereiden begint met het stellen van de juiste vragen. Niet alleen over de inhoud van de meting, maar ook over het doel, het draagvlak en de opvolging.
Hieronder lees je 7 tips om een medewerkerstevredenheidsonderzoek goed voor te bereiden, nog vóór je een bureau kiest.
1. Formuleer het waarom vóór je het wat bepaalt
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is geen doel op zich. Stel jezelf (en je collega’s) eerst de vraag: Waarom willen we dit onderzoek doen?
Wat hoop je ermee te bereiken? Vraag je bijvoorbeeld af:
- Wil je alleen maar luisteren?
- Waar is het onderzoek een oplossing voor?Speelt er een en ander?
- Gaat het je om verbeteren? En heb je al scherp wat dat is? Of wil je dat met het onderzoek ontdekken?
- Of gaat het je om reflectie aan te wakkeren en te leren van elkaar?
De antwoorden bepalen de toon, de thema’s én hoe je het onderzoek straks communiceert.
2. Maak het gesprek over opvolging al vroeg onderdeel van het proces
Heel vaak strandt een medewerkerstevredenheidsonderzoek omdat er ná de meting te weinig gebeurt.
- Betrek van begin af aan de mensen die straks iets met de uitkomsten gaan (en willen!) doen: teamleiders, managers, OR.
- Ontdek wat zij nodig hebben om ermee aan de slag te kunnen.
- Vraag hen ook welke inzichten hen gaan helpen in hun rol en taak.
3. Voorkom dat het een project van HR wordt
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek raakt echt de hele organisatie. Maar als het alleen maar door HR wordt ‘getrokken’, is het risico groot dat het als ‘niet van mij’ wordt ervaren.
Zorg dus dat ook leidinggevenden het belang inzien en uitdragen. En, zoals je hierboven al kon lezen, dat er gezamenlijk wordt nagedacht over de thema’s.
4. Denk vooraf goed na over de toon en stijl van het onderzoek
Niet elk medewerkerstevredenheidsonderzoek hoeft kwantitatief te zijn.
En niet elke vragenlijst hoeft strak en formeel. Als je weet dat medewerkers behoefte hebben aan openheid of nuance, kun je dat ook in je vorm meenemen.
Denk aan gesprekken, storytelling of een open inventarisatie als aanvulling op de meting.
5. Check of het juiste moment is gekozen
Een reorganisatie, cao-onderhandelingen of een fusie kunnen de toon van een medewerkerstevredenheidsonderzoek sterk beïnvloeden. Dat is op zich niet zo erg, maar wees je ervan bewust. Soms helpt het om eerst kleine signalen op te vangen voor je breed gaat meten. En soms is het juist goed om het wel ‘helemaal open te gooien’.
6. Bepaal wie er meepraten over de thema’s
Wil je eigenaarschap vergroten? Laat medewerkers meedenken over de onderwerpen die onderzocht worden. Dat kan via een klankbordgroep, een poll of informele gesprekken.
Hoe meer herkenning er is bij de onderwerpen en de vragen, des te groter de kans dat mensen het onderzoek serieus nemen en er met elkaar in positieve zin over praten.
7. Durf open te zijn over twijfels of zorgen
Niet iedereen staat meteen te juichen bij de aankondiging van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Geef daarom ruimte aan twijfels en neem de signalen die je hoort en ziet serieus.
Hoe opener je bent over het proces, hoe groter het vertrouwen. Zeg liever: “We zijn aan het verkennen wat een goed onderzoek zou zijn,” dan: “We gaan meten.”
Veelgestelde vragen (FAQ)
Waar vind ik informatie over het medewerkersonderzoek van BusinessWise?
Wat zijn de eerste stappen om een medewerkerstevredenheidsonderzoek voor te bereiden?
Hoe weet je of het een goed moment is voor een medewerkerstevredenheidsonderzoek?
Waarom is het belangrijk om het management te betrekken bij de voorbereiding?
Moet je medewerkers betrekken bij het bepalen van de onderzoeksthema’s?
Wat kun je doen om twijfels over het onderzoek bij medewerkers weg te nemen?
Wil je meer weten of wil je in gesprek over dit onderwerp?
Plan vrijblijvend een gesprek
Een gesprek geeft vaak perspectieven die je vooraf nog niet zag.