In een onderzoek van Mezias en Starbuck (2003) is aan 70 managers gevraagd om zo goed mogelijk weer te geven hoe hun eigen organisatie presteerde op het gebied van onder andere omzet, winst en groeicijfers. De onderzoekers vergeleken deze cijfers daarna met de feitelijke situatie.
Gemiddeld (!) zaten de managers er zo’n 300% naast voor wat betreft de ontwikkeling van de verkoopcijfers. Sommige managers zaten er 1000% of meer naast. Meer dan de helft van de managers had het mis met betrekking tot verkoopresultaten van hun eigen Business Unit. Het maakte geen verschil of managers wel of geen verkoopachtergrond hadden, men zat er faliekant naast.
Naar aanleiding van hun onderzoek opperden Mezias en Starbuck dat het geen zin heeft om managers meer op te leiden of te trainen of meer te informeren over belangrijke bedrijfsgegevens. Beter zou het volgens hen zijn om de besluitvormingsprocedures binnen de organisatie zo in te richten dat ze werken ondanks de onjuiste percepties van managers. Een beetje zoals vliegtuigontwerpers rekening houden met fouten van de piloot.